ده نکته براي عکاسي بهتر از غذاها

آيا تاکنون سعي کرده ايد از غذاها عکس بگيريد؟ اگر بله، پس حتماً متوجه شده ايد که چقدر دشوار است. در کنار اطمينان از تازه به نظر رسيدن غذاها، بايد نکات متعدد ديگري را هم رعايت کنيد. در اين مقاله راهنمايي براي عکاسي بهتر از غذاها ارائه مي شود.

1- از فلاش جداگانه استفاده نکنيد.
احتمالاً از اين مساله خبر داريد اما باز هم لازم به يادآوري ست. فلاش اضافي و جداگانه دوربين تاثير وحشتناکي روي نور عکسها مي گذارد. هر قسمتي از غذا که مرطوب است به واسطه نور فلاش، چند برابر روشن تر ديده مي شود و اين باعث مي شود تا نقاط مرطوب و به اصطلاح آبکي، به شکل روغني به نظر برسند. به علاوه روي غذا، ظرف غذا يا هر دوي آنها سايه هاي ناخوشايندي به وجود مي آيد. فلاش روي دوربين تاثير زننده اي دارد. معمولاً نور کم بهترين تاثير را براي عکاسي از غذا دارد. تصوير سمت راست بالا با نور طبيعي محيط گرفته شده و در تصوير سمت چپ بالا از فلاش جداگانه براي عکاسي استفاده شده است.
2- از سه پايه عکاسي استفاده کنيد.
سه پايه عکاسي به شما آزادي عمل بيشتري مي دهد، مي توانيد حين عکاسي حالتهاي مختلفي براي سوژه به کار ببريد. به تصوير سمت راست توجه کنيد، يک بازوي اضافي متصل به سه پايه اجازه مي دهد تا از بالا با تسلط بيشتري از سوژه عکس بگيريد. اگر بخواهيد با دست دوربين را بالاي سوژه نگه داريد قطعاً از نظر تصوير، کيفيت پائين تري خواهيد داشت. نه تنها از نظر بدني اذيت مي شويد بلکه نمي توانيد هر بار از همان زاويه قبلي از سوژه عکس بگيريد. دوربين را روي سه پايه قفل کنيد، سوژه را تنظيم کرده و عکس بگيريد.
3- يا به جاي سه پايه از ايزو بالا استفاده کنيد.
اگر بنا بر دلايلي نمي توانيد از سه پايه براي عکاسي استفاده کنيد در اين حالت مي توانيد ايزوي دوربين را افزايش دهيد تا کمبود نور جبران شود. البته اين پيشنهاد به عنوان آخرين راه حل به کار مي رود بهتر است چون بايد به خاطر داشته باشيد که افزايش ايزو کيفيت و وضوح عکس را هم کاهش مي دهد و نويز ديجيتالي به وجود مي آورد مخصوصاً در شرايطي با نور خيلي کم. در دو تصوير زير تفاوت بين عکاسي با ايزو 100 و ايزو 1600 با دوربين کانن مدل 50 mark II را مشاهده کنيد.
در اکثر بخشها به خوبي نويز ديجيتالي را در هنگام استفاده از تصاوير براي وب مشاهده مي کنيد که به علت رزولوشن پائين به وجود آمده است. اگر قصد چاپ عکس را داشته باشيد در اين صورت نويز ديجيتال بسيار مشکل ساز خواهد شد. اصلاح تصوير و حفظ وضوح آن به سختي امکان پذير خواهد شد. نرم افزارهاي مخصوص اين کار، لبه هاي پيکسل هاي به وجود آورنده نويز را از آن حالت خشن و چهارگوش خارج کرده و ظاهر ملايم تري به آنها مي دهند و اين باعث مي شود در نهايت عکس کمي يکدست به نظر برسد و نويز آن کاسته شود.
4- به ساير سوژه هاي موجود در کنار تصوير غذا هم توجه کنيد
در بسياري از وبلاگهاي خوراکي صرفاً تصوير غذاي داخل ظرف مورد تاکيد است و به ساير اشيا و سوژه هاي موجود در محيط توجه اي نشده است. اين نوع عکاسي صرفاً نوعي مستند سازي است. وقتي هيچ سوژه ديگري به جز غذا مورد توجه نباشد در واقع عکس، هيچ داستاني را روايت نمي کند. اين جزئيات ظريف مي توانند جذابيت عکس را افزايش دهند. مثلاً به عکس زير دقت کنيد. در نگاه اول فقط پاستا جلب توجه مي کند و ساير جزئيات موجود، حضور پاستا را پررنگ کرده اند. هنوز هم همه چيز راجع به غذا است و اين جزئيات فقط جنبه حمايتي از سوژه اصلي را دارند. بين تمام اجزاي عکس هماهنگي عالي ديده مي شود. با استفاده اي اين جزئيات، شما يک داستان را حکايت مي کنيد. داستان دو عکس بالا اين است که غذاي خوشمزه اي فراهم شده است. شما بايد مکان اين جزئيات را طوري تعيين کنيد تا نگاه بيننده را به دنبال خود بکشاند. اولين چيزي که در يک عکس خودنمايي مي کند متن است، البته اگر وجود داشته باشد. دومين مورد يک هاي لايت کم رنگ يا يک رنگ خيلي روشن است. سومين مورد، نقطه فوکوس شده است. اگر هايلايت بيش از حد جلب توجه مي کند پس آنرا کم رنگ کنيد تا نگاه بيننده معطوف سوژه اصلي شود يا از جزئيات ديگري براي هدايت نگاه بيننده به غذا استفاده کنيد.

5- از طرحهاي محو و مبهم روي بشقابها و پارچه ها دوري کنيد
عکاسي از غذا يعني هدايت نگاه بيننده به سوژه اصلي که همان غذا است. تمام جزئيات موجود در متن عکس فقط جنبه حمايتي از سوژه اصلي را دارند. اگر روي بشقاب يا سفره، طرح ناجالبي وجود دارد، نگاه بيننده ابتدا متوجه آن خواهد شد و سپس به غذا نگاه مي کند. هدف اصلي شما، غذا است پس روي آن متمرکز شويد. در سه عکس زير از سه بشقاب متفاوت استفاده شده تا ببينيد که هر يک چه تاثيري روي سوژه غذا در رقابت هستند. رنگ بشقاب هم تا زماني که مکمل غذا باشد يا تضاد زيبايي با آن به وجود آورد مشکل ساز نخواهد بود اما بشقابهايي با رنگ سفيد يا شيري هميشه سوژه غذا را پررنگ تر جلوه مي دهند.
همين قواعد پارچه و سفره روي ميز هم صادق است. نبايد از طرحهاي مبهم در پس زمينه عکس استفاده شود چون با موضوع اصلي يعني غذا در رقابت خواهد بود. البته اين طبيعت بشر است. قوه بينايي ما به راحتي تمرکز خود را از دست مي دهد پس با حضور طرحها و نوشته هاي مبهم، چنين زمينه اي را براي نگاه بيننده فراهم نکنيد.
6- عکسهاي عمودي هم بگيريد
اکثر افراد عکسها را به صورت افقي مي گيرند چون به اين شکل راحت تر است. وقتي به صورت عمودي عکس مي گيريد بايد سرتان را به سمتي خم کنيد تا درک بهتري از عکس و سوژه داشته باشد.
از سوي ديگر عمودي عکس گرفتن، عمق بيشتري به عکس شما مي دهد و در عين حال مي توانيد عکسهاي بزرگي بگيريد. مخصوصاً براي وبلاگها. به علاوه با عمودي عکس گرفتن مي توانيد فضايي براي نوشتن متن کوتاه داشته باشيد. سايتهايي مثل pinterest بيشتر از عکسهاي عمودي استفاده مي کنند. سعي کنيد در وبلاگ خود از ترکيب عکسهاي عمودي و افقي استفاده کنيد. اگر همه عکسها به يک شکل باشند ظاهر امر خسته کننده خواهد بود.
7- از قيچي کردن عکس نترسيد
بسياري از کساني که در ابتداي مسير عکاسي هستند از بريدن و قيچي کردن عکسها واهمه دارند. در پائين دو تصوير مشاهده مي کنيد که يکي با فريم کامل و ديگري قيچي شده است. البته نحوه کاربد عکسها هم مهم است و گاهي ممکن است شما به هر دو فرمت عکس نياز داشته باشيد. مثلاً قيچي کردن بشقاب غذا در عکس دوم موجب شده تا سوژه غذا بيشتر به چشم بيايد.
8- کمي عقب برويد و زوم کنيد.
همه کساني که به تازگي وارد حرفه عکاسي شده اند دوست دارند بدانند مناسب ترين لنز براي عکاسي از غذا کدام است. مثلاً در مورد 35 DSLR ميلي متري (فول فريم) هميشه لنز ماکرو صد ميلي متري بهترين گزينه است. به کمک اين لنز به عمق بهتري از زمينه عکس مي رسيد. در پائين سه عکس با سه لنز متفاوت نشان داده شده است. اکثر اوقات افراد از لنز 50 ميلي متري استفاده مي کنند چون با دوربين آنها تناسب بيشتري دارد. گاهي براي عکس گرفتن از چند سوژه در يک فريم بايد از لنز 35 يا 50 ميلي متري استفاده کرد چون براي اين منظور به لنزي با زاويه بازتر نياز است. وقتي بخواهيد فقط روي يک سوژه متمرکز شويد، لنز 100 ميلي متري مناسب تر است.
در هنگام کاربرد لنزهاي 35 يا 50 ميلي متري شما به فضاي پس زمينه بيشتري نياز خواهيد داشت و هر چه لنز زاويه بازتري داشته باشد به همان اندازه دست يافتن به عمق کم ميدان عکس دشوارتر خواهد بود مگر اينکه به سوژه غذا خيلي نزديک شويد و با باز کردن ديافراگم، لنز را بازتر کنيد. عمق ميدان به اين اشاره دارد که در عکستان تا چه اندازه فوکوس رو به داخل داريد.

9- از عدد کمتري براي ديافراگم استفاده کنيد تا عمق ميداني کمتري داشته باشيد ديافراگم کنترل کننده ميزان باز بودن لنز است که نور را به داخل دوربين هدايت مي کند. به علاوه اين نکته را هم کنترل مي کند که چه مقدار از عکس، فوکوس به داخل و چه مقدار از آن فوکوس به خارج شود. در تصوير بالا رايج ترين نوع ديافراگم هايي که در اکثر لنزها وجود دارد، ديده مي شود. بعضي لنزها به اندازه 4/1/f باز نمي شوند. هر چه ديافراگم عريض تر باشد قيمتش هم گران تر است. مثلاً لنز پيشرفته 50 ميلي متري با ديافراگم 2/1/f کاملاً تناسب دارد اما بسيار گران است.
وقتي تازه وارد دنياي عکاسي شده ايد مقوله ديافراگم کمي سردرگم کننده است. همان طور که در تصوير مشاهده کرديد هر چه عدد ديافراگم يا f کمتر باشد دهانه آن بزرگتر است. مي توان اين طور گفت که هر چه عدد F کمتر باشد عمق ميداني شما کمتر است و هر چه اين عدد بزرگتر باشد عمق ميداني هم بيشتر خواهد بود. دانستن اين نکته قدرت کنترل شما را در عکس گرفتن بالا مي برد. پيشنهاد مي شود هميشه با عمق ميداني کم از غذاها عکاسي کنيد و اين يعني چيزهاي کمتري در عکس فوکوس شوند. به دو عکس زير توجه کنيد:
تصوير چپ عمق ميداني کمي دارد چون با لنز ماکرو 100 ميلي متري و 5.6 /f عکس گرفته شده است. اين عکس تماماً درباره روغن زيتون است پس فقط بايد روي همين فوکوس شود. عکس سمت راست در 16/f عکاسي شده و عمق ميداني بيشتري دارد. اين عکس توجه بيننده را پرت مي کنند. فوکوس خيلي زيادي وجود دارد و نگاه به همه جا معطوف مي شود با استفاده از ديافراگم مي توانيد آنچه را که مي خواهيد نشان دهيد، کنترل کنيد. به عنوان قاعده کلي ديافراگم رايج براي عمق ميداني کم معمولاً از 5.6 /f و پائين تر، مناسب است.
حالا اگر قرار بود از تمام اشياي موجود روي يک ميز مهماني عکس گرفته شود در اين حالت قطعاً از لنزي عريض تر مثل 35 يا 50 ميلي متري به همراه ديافراگم 16/f يت 22/f استفاده شود بهتر است.
10- غذا هميشه بايد تازه به نظر برسد
در عکس بالاعکاس استيکر را با قلم مو روغني کرده تا ظاهر تازه تري به آن بدهد چون وقتي اين غذا در رستوران سرو مي شود به همين گونه آغشته به روغن خواهد بود. حتي از آب هم مي توان براي دادن ظاهري تازه به غذاها استفاده کرد. اگر غذاي شما گوشتي است استفاده از روغن گياهي بهتر است و اگر مي خواهيد ظاهر تازه اي به سالاد و سبزيجات بدهيد، آب کافي خواهد بود.
هنگام عکاسي از همبرگر، مقدار زيادي روغن روي آن بريزيد تا واقعاً ظاهري آبدار داشته باشد. هيچ چيزي بدتر از همبرگري با ظاهر خشک نيست. گاهي بعضي ميوه ها مثل سيب برش خورده در مجاورت فوراً اکسيد و قهوه اي رنگ مي شوند براي جلوگيري از اين امر کافي ست مقداري مايع مخصوص درست کنيد که از ترکيب دو فنجان آب با چند قاشق غذاخوري MSG به دست مي آيد و ميوه را کاملاً به آن آغشته کنيد. اما اکيداً توصيه مي شود از خوردن ميوه آغشته به اين محلول اجتناب کنيد.

>

دانشنامه

>

مقاله

فروشگاه مرکزی کانن

پیگیری سفارشات

درباره فروشگاه مرکزی کانن

سیاست ها و راهبردها


فروشگاه مرکزی کانن

گیلان - رشت - خیابان لاکانی - روبروی بانک ملی - فروشگاه مرکزی کانن

بخش فروش : 33239498-013

بخش فروش : 33244314-13

تعمیرات پرینتر : 33252914-13

تعمیرات دوربین : 33223767-13

instagram/canonpersia

telegram.me/canonpersiacenter

تمامی حقوق محفوظ و در اختیار فروشگاه مرکزی کانن می باشد
فروشگاه مرکزی کانن - فروش انواع دوربین عکاسی دیجیتال , انواع کیف دوربین ,سه پایه عکاسی و فیلمبرداری و سایر تجهیزات دوربین همچنین تعمیرات حرفه ای دوربین عکاسی
استفاده از هر قسمتی از اطلاعات این پایگاه اطلاع رسانی بدون مجوز کتبی ازفروشگاه مرکزی کانن ممنوع میباشد

طراحی و اجرا از استودیو وبلیزیا